• Marcelo ..... construye ..... overbrugt ..... bridges

Mijn Lifestyle als fitnesser

Geplaatst op 11-03-2019

Fitness en Lifestyle hebben veel met elkaar te maken. Veel sportschoolbezoekers zullen fitness beschouwen als een onderdeel van hun levensstijl. Voor mij geldt dit niet, want daarvoor is fitness voor mij te belangrijk. Het bezoek aan de sportschool is tegenwoordig helemaal niet meer uit mijn bestaan weg te denken. Daarom geldt voor mij: Fitness ís Lifestyle.

Per week ga ik minimaal 4 keer fitnessen. Nou zal je wel denken: 4 x 1,5 is ongeveer 6 uur per week, dat is toch niet zó veel? Als deze inschatting overeenkomt met de werkelijke duur van mijn trainingssessies, dan zou dat inderdaad niet veel zijn. Maar, er komt veel meer bij kijken dan alleen de workout zelf. Denk aan het bereiden van voeding, het inpakken van de sporttas, het douchen etc. Deze routinematige handelingen hoeven ook allemaal niet zo lang te duren, maar maken mijn Lifestyle als fitnesser wel helemaal compleet. Graag wil ik in deze blog toelichten waaruit de handelingen precies bestaan en wat ik altijd meeneem naar de sportschool.

-Sporttas inpakken. Dit is dus al zo’n handeling die niet bepaald lang duurt. Al na hooguit zo’n drie minuten komt mijn rugtas (nee, geen échte sporttas of een weekendtas) propvol te zitten. Er gaat een hele verzameling aan spullen mee naar de sportschool, zoals: fitnessschoenen van Reebok, sportshirt, -broek en -sokken, slippers, handdoek, bidon, oortjes, Smints, hangslot (voor kluisje in de kleedkamer), douchegel, deoroller, haarwax en een kam. Af en toe gaat er ook nog een extra handdoek en eau de toilette mee. Deze lange lijst maakt nog maar eens duidelijk waarom fitness voor mij een lifestyle is geworden.

-Omkleden in de kleedkamer. Als ik de sportschool binnenkom, ga ik liever niet gelijk hard van stapel lopen. Ik wil eerst rustig de tijd nemen om aan de sfeer te wennen. Dit is de reden waarvoor ik me altijd in de kleedkamer omkleed en niet thuis. Daarbij heb ik ook niet altijd de gelegenheid om me thuis om te kleden vanwege bijvoorbeeld een andere afspraak kort voor de workout.

-Goed en gezond eten. Dit geldt misschien als een open deur, want iedereen weet natuurlijk wel dat het met een lege maag onmogelijk is om goed te sporten. Toch is het niet bepaald gemakkelijk om te bepalen wat te gaan eten met als doel zo goed mogelijk voorbereid voor de dag te komen in de sportschool. Een fanatieke fitnesser vraagt zich altijd af uit welke voedingstoffen zijn eten moet bestaan. Proteïnen zijn geliefd bij mensen die regelmatig aan krachttraining doen, omdat deze zorgen voor een snel herstel van de spieren. Afhankelijk van de vraag of een sporter wil afvallen of juist aankomen, bepaalt hij de mate van calorie-inname. Een sportschoolbezoeker die wil afvallen zal daarom minder koolhydraten en vetten innemen dan degene die op gelijke gewicht wil blijven of juist wil aankomen. Ik hoor bij de laatste categorie. Als ik in de ochtend train ziet mijn lijstje er ongeveer zo uit:

Voorafgaand aan de training: 250 gram magere kwark met havermout, een plak ontbijtkoek, een Bella Vitta-koekje, 3 dadels, 3 kopjes koffie (zwart)

Na afloop van de training: twee waldkorntriangels belegd met een plakje jong belegen kaas + 2 hardgekookte eieren, Optimel Yoghurt drink, 1 appel.

Afgezien van het feit dat ik niet zo’n grote eter ben, kan je hieruit opmaken dat mijn voedselpatroon bestaat uit een mooie mix van eiwitten, koolhydraten en zelfs vetten.

-Douchen. Na de workout douche ik altijd in de doucheruimte van de kleedkamer. Dat is niet altijd even comfortabel, want warm water is in de West-Europese sportscholen nog steeds geen vanzelfsprekendheid. Zelf vind ik het erg irritant als mensen om me heen uitgebreide gesprekken voeren. Desondanks is het douchen in de kleedkamer vaste routine bij mij. Ik vind het nou eenmaal prettig als ik uiteindelijk helemaal tiptop de sportschool uitga.

-Haar doen.  Om écht helemaal het mannetje te zijn, is er na het douchen (en het aankleden) nog één belangrijke handeling nodig, namelijk mijn haar doen. Hiervoor gebruik ik wax die door mijn barbier is aanbevolen. Tegenwoordig sta ik met een trotse houding voor de spiegel terwijl ik vrij secuur te werk ga om mijn haar in model te brengen. Ik trek me daarbij niks aan van mensen achter mij die eventjes hun handen willen wassen of hun flesje met water willen vullen. Ze mogen wachten of, als ik permissie geef, tussendoor gebruik maken van de kraan.

-Eiwitshake. Als aanvulling op mijn voeding drink ik thuis na elke workout een eiwitshake. Hoewel eiwitten gemakkelijk via natuurlijke voeding binnen zijn te krijgen, heb ik er wel degelijk baat bij. Dat is natuurlijk vanwege mijn zware krachttrainingssessies. Als vuistregel geldt dat krachtsporters per kilo lichaamsgewicht 1,8 gram eiwitten per dag nodig hebben (dat zou betekenen dat ik dagelijks maar liefst 144 gram eiwitten nodig heb!). Als je daarbij bedenkt dat ik geen grote eter ben, dan begrijp je wel waarom het gebruik van een eiwitshake mij goed doet.  

Mocht je ook overwegen een eiwitshake te gebruiken, dan raad ik de whey-proteïnen van Off-Limit aan. Ze hebben een lekkere smaak (vanille of aardbei) en bevatten verder geen toegevoegde elementen. Als beloning op het lezen van deze blog krijg je ook nog eens 10 % korting. Voer in het winkelwagentje van Off-Limit de code MARCELO10 in.

 

 

 

Deel dit bericht:

  • Quizvraag

    QUIZ: In welke stad staat deze brug?

    Marcelo geeft churros en les Spaans als je deze vraag goed beantwoordt. Stuur je antwoord via het contactformulier.

  • Over Marcelo

    Groningse nuchterheid met een vleugje Latino temperament

  • Vertalen

    Worstel je met een Spaanstalige of Engelstalige tekst en wil je precies weten waar deze over gaat?

  • Spaanse lessen

    Mijn passie en inzicht op het gebied van de Spaanse taal & cultuur breng ik graag over op anderen.

  • Fitness & Lifestyle

    In mijn vrije tijd sport ik veel. Mijn ervaringen hierin wil ik graag met jullie delen door middel van korte blogs op deze pag

  • Mijn Lifestyle als fitnesser

    Fitness en Lifestyle hebben veel met elkaar te maken. Veel sportschoolbezoekers zullen fitness beschouwen als een onderdeel van...

    Lees meer
  • Sterker worden dankzij Vita Sana

    Mirjam van Vita Sana in Groningen is een personal trainster die ik iedereen van harte kan aanbevelen.

    Lees meer
Archief

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.